Roadracing
Om man vill delta i en riktigt spännande hastighetstävling inom motorcykelsport är roadracing rätt sport. Här tävlar man på rena asfaltsbanor. De motorcyklar som deltar kan variera, och det är både standardmotorcyklar, och specialbyggda prototyper som ingår i dessa tävlingar. Man kan då alltså tävla i flera olika klasser, och dessa klasser beror bland annat på hur stora motorcyklarna är och hur mycket de är trimmade.
Om man översätter grenens namn från engelska till svenska blir det vägtävling. Tidigare hölls de just på vägen men med tanke på att säkerheten och kraven skärptes kan dessa tävlingar nu endast köras på tävlingsbanor som är specialbyggda, permanenta och asfaltsbelagda. Det gör också att säkerheten på banan är mycket högre. Från början hette denna tävling TT efter en annan tävling vid namn Tourist Trophy på Isle of Man. Denna kördes för första gången år 1907, och den körs fortfarande. Man började sedan under 1920-talet köra olika Grand Prix i Europa.
Det finns främst banor för dessa tävlingar utomlands, men även i Sverige finns ett fåtal. Hedemora TT var till exempel en mycket känd roadracingtävling. Denna kördes på en avstängd landsväg under 150-talet. Även Isle of man, som troligen är den mest olycksdrabbade tävlingen i världen kördes på landsväg och troligen är det därför Hedemora TT så småningom lades ner. I Sverige har en roadracingbana av vanligt format ofta en längd på 2-4 kilometer och den innehåller ofta ett stort antal kurvor, både åt höger och vänster. Förarna kör ett par träningspass och därefter startar de via en helt gemensam start. Därefter kör de ett visst antal varv. Den förare som kör över mållinjen först vinner.
Inom MotoGp klassen finns det flera prestigefyllda tävlingar och Suzuka 8 timmars räknas som den allra mest prestigefyllda. Denna körs i Japan och ingår också i Endurance VM.