Custom, eller så kallade glidare

De allra flesta tycker att motorcyklar av custommodell, glidare, kommer från Harley-Davidson och att de också liknar dessa cyklar. Under de senaste åren har det också dykt upp många modeller av dessa cyklar från tillverkare världen över. När man ser till ordet custom är det helt enkelt en förkortning av ordet customiserad, specialtillverkad på svenska. I och med att många av dessa modeller serietillverkas i dag har begreppet custom dessvärre tappat en hel del av sin ursprungliga innebörd. Det finns dock fortfarande en hel del riktiga eldsjälar som modifierar och bygger sina helt egna motorcyklar. Dessa är verkligen riktiga original.

En sak som är speciell med dessa typer av motorcyklar är att de ofta både har låg markfrigång och sadelhöjd. Hjulbasen är ofta lång och cykeln är ofta dekorerad med mycket krom samt trådekrade hjul. Man vill att det ska se avslappnat ut att köra denna typ av motorcykel. Man bör dock verkligen se efter och prova cykeln. Det som ser skönt eller avslappnat ut är inte alltid så skönt som det ser ut.

Om man är intresserad av en motorcykel med customprägling är det viktigt att man känner efter hur man vill sitta. Många vill ha fötterna långt framme på fotplattor medan andra vill ha fotpinnar som sitter längre bak på motorcykeln. I regel har dessa motorcyklar en V-twin motor och dess antal kubikcentimeter är ofta stort. Det förekommer ofta både öppna luftfilter och riktigt högljudda avgassystem med mera. Detta är förvisso häftigt, men också jobbigt både för andra och för föraren i längden.

Det finns flera fördelar med dessa motorcykelmodeller. Bland annat finns det många olika sorter att välja bland och dessutom är begagnade modeller stillsamt körda och mycket väl omhändertagna.