Den viktiga skyddsutrustningen

När man åker motorcykel använder man vanligen speciella kläder som både skyddar mot väder och vind och som dessutom agerar som ett mekaniskt skydd om man råkar ut för någon form av olycka. När motorcykelkulturen var i sin barndom bar man ofta kraftiga skinnjackor för att fartvindens kyleffekt skulle minskas. Dessa fodrades dessutom också med dagstidningar. Dessutom bar man ofta rejäla kängor eller stövlar. Skinnbyxor blev dock inte vanliga förrän under 1950-talet.

Under 1990-talet användes ofta så kallade skinnställ, men dessa har under senare tid allt mer ersatts av textilmaterial. Detta eftersom att tyget ofta kombineras med membran och bättre kan stå emot både vind och regn. Det finns både skinnkläder och textilkläder i olika bra kvaliteter men ofta tål de allra flesta textilkläder nötning om man kör omkull på asfalt eller liknande, precis som skinnkläder. Om man siktar på att köra roadracing eller liknande gäller dock alltid krav på skinnställ. Dessa har ofta stretch i knäveck med mera för att de ska kunna bäras mer komfortabelt.

Många skyddskläder har förstärkningar på höfter, knän, axlar och armbågar. Om kläderna heter något med skydd, måste de alltid vara CE-märkta. Om så inte är fallet får det inte kallas skydd. Ofta förekommer materialet Kevlar och det skyddar mycket bra. Detta sitter antingen i själva stället, eller så används en separat platta eller liknande av materialet. I dag finns också nackkragar i mycket bra material som också skyddar nacken och huvudets bakre delar vid en allvarlig krasch eller olycka av annat slag.